Kestovaippojen hoidosta ja säilytyksestä

Käymme läpi yleisimpiä kestovaippojen hoitoon ja säilytykseen liittyviä asioita. Vinkkejä noudattamalla saat vaipoistasi mahdollisimman pitkäikäisiä ja vältyt turhilta, käyttöön liittyviltä murheilta. Näitä ohjeita suosittelemme sekä Hahtuvahullu että Tuttimaakari -kestovaipoille.

  • Pul -kankaiset kestovaipat / harjoitteluhousut kestävät konepesun 60 asteessa. Rumpukuivausta tai tätä kuumempaa pesulämpötilaa niille ei suositella, jotta pul -kankaan kosteudenpitävä laminointi ei vaurioidu. Myös imut ja kuivaliinat voi pestä 60 asteessa. Pese uudet imut ja vaipat ennen käyttöönottoa.

  • Coolmax ja luonnonkuidut (puuvilla, bambu, hamppu) kestävät konepesun jopa 90 asteessa, mutta luonnonkuidut kutistuvat sitä enemmän mitä kuumemmalla ne pesee. Pesuohjeita kannattaa noudattaa, jotta tuotteen elinkaari olisi mahdollisimman pitkä. Uudet imut ja joustofroteiset vaipat kannattaa pestä ensimmäiset pesut erillään muusta pyykistä / yhdessä samanväristen kanssa tai käyttää värinkerääjäliinaa jotta kankaassa mahdollisesti oleva irtoväri peseytyy pois eikä värjää pyykkiä.

  • Sulje tarrat kiinni pesutarroihin huolellisesti ennen kuin laitat vaipan pyykkiin. Näin saat vaipat pysymään mahdollisimman hyväkuntoisina ja tarrat pitkäikäisinä. Etenkin joustokanttinauhaa (FOE) sisältäviin tuotteisiin tulee helposti nyppyä kanttinauhaan, mikäli koukkupuolen tarra pääsee tarttumaan siihen kiinni. Tämä tapahtuu ihan jo yhdessä pesussa. (Myös muuhun koneessa olevaan pyykkiin kannattaa kiinnittää huomiota, esim. takkien tarranauhat ja vetoketjut tms, mikäli peset vaippoja samassa koneellisessa vaatteiden kanssa.)

  • Älä käytä huuhteluainetta, se vaikuttaa heikentävästi vaipan imukykyyn. Tarvittaessa voit lisätä tilkan etikkaa huuhteluveteen, se pehmentää ja raikastaa kankaan. Annostele pesuainetta vähemmän kuin valmistajan suosituksessa sanotaan ja käytä tarvittaessa lisähuuhtelua / pese vaipat vajaammassa koneessa, jotta pesuainejäämät huuhtoutuvat kunnolla pois. Pesuainejäämät voivat aiheuttaa lapsellesi iho-ongelmia sekä haurastuttaa vaipan materiaaleja.

  • Lapsesi herkkää ihoa suojataksesi on hyvä käyttää mahdollisimman vähän hajusteita sisältävää pesuainetta. Pesuaineissa käytetty zeoliitti on savea, joka heikentää kankaan imutehoa kerääntyessään kuituihin. Pidemmän päälle se on haitallista myös pesukoneellesi. Kestovaipoille kannattaa valita pesuaine, jossa on alle 5% saippuaa. Saippua tukkii kuivaliinojen kuidut ja vie niiltä kyvyn siirtää kosteutta.

  • Uudet imut vaativat useampia pesukertoja ennen kuin ne saavuttavat parhaan imutehonsa, esim. viiden pesukerran jälkeen imuteho on jo huomattavasti parempi kuin uudella kankaalla.

  • Tarhanpoistoon käy esim. sappisaippua. Villatuotteiden mukana toimitamme aina omat hoito-ohjeensa. Jos vaippaan jää pesuista / tahranpoistosta huolimatta tahroja, voit kuivattaa vaipat auringossa, jolloin tahrat häviävät.


  • Mikäli säilytät vaippoja esim. seuraavalle sisarukselle, niin muista pestä vaippoja myös säilytyksen aikana! Käytössä olleen vaipan ”heikoin lenkki” on yleensä kuminauhat, joista ajan saatossa katoaa elastisuus. Usein vaippaan jää pesusta ja huuhtelusta huolimatta pesuainejäämiä, jotka osaltaan aiheuttavat kuminauhan haurastumisen. Pesuainetta säilytyksen aikana tehtyihin pesuihin ei tarvitse lisätä. Myös lisähuuhtelun käyttöä suositellaan ennen kuin vaipat laitetaan säilytykseen, jotta ne saataisiin säilöön mahdollisimman puhtaina. Säilytyksen aikana suosittelemme pesemään vaipat n. 6kk välein.

Vaikka ohjeita tuntuu äkkiseltään olevan paljon, ei kestovaippojen huolto kuitenkaan ole sen vaikeampaa kuin muunkaan pyykin peseminen, noudattamalla ohjelämpötiloja ja käyttämällä oikeita pesuaineita et voi epäonnistua. Sitten vaan pidä ja pese! 

Jos jokin kestovaippoihin liittyvä asia jää askarruttamaan, voit aina olla meihin yhteydessä!

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 16.8.2017 alkaen. 

Verkkokauppa

www.tuttimaakari.fi

Tuttimaakarin verkkokauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille sekä yrityksille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin. 

Saatuasi tilauksen tarkistathan sen sisällön ja esim. määrämittaan leikatut kankaat. Jos kankaassa tai kankaan pituudessa on huomautettavaa, tulee reklamaatio tehdä ennen kankaan pesua. Vain alkuperäisessä kunnossa olevan tuotteen voi palauttaa kuluttajansuojalain mukaisesti 14 vrk kuluessa tilauksen vastaanottamisesta. Kaikki tekstiilituotteet tulee pestä ennen käyttöönottoa pesuohjeen mukaisesti.

Maksaminen ja maksutavat

Maksupalveluna toimii Klarna Checkout, jonka kautta maksuvaihtoehtoina toimivat lasku, osamaksu, korttimaksu sekä verkkopankkimaksut.

Ilmoittamalla tietoja kassalla hyväksyt Klarna AB:n (Klarna AB, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm) ehdot. Painamalla ”Osta” painiketta hyväksyt Tuttimaakarin yleiset ehdot.

Sinun on mahdollista maksaa tilaus myös ennakkolaskulla. Valitsemalla ennakkolaskun, lasku löytyy heti tilausvahvistuksesta joka toimitetaan sähköpostiisi automaattisesti tilauksen teon yhteydessä. Emme siis lähetä erillistä laskua vaan laskun linkki on tilausvahvistuksessa. Ennakkolaskulla maksettaessa kuitenkin odotamme suorituksen kirjautumisen ennen tuotteiden postitusta, eli tämä maksuvaihtoehdon valitsemalla tilauksesi toimitus on normaalia hitaampi. Ennakkolaskulla on 14 vrk maksuaika. Jos maksua ei ole suoritettu eräpäivään mennessä eikä asiakkaan kanssa ole muuta sovittu, katsotaan tilaus perutuksi ja tuotteet palautetaan takaisin myyntiin.

Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö ja osoitetietosi. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:

asiakaspalvelu@tuttimaakari.fi

Toimitustavat ja -kulut

Toimituskulut sisältävät rahti-, pakkaus- ja kuljetuskustannukset. Esitämme ostoskorissa arvion tulevista toimituskuluista ensisijaisen käytössä olevan toimitustavan mukaan. Tarkat toimituskulut näet valittuasi tilaukselle haluamasi maksu- ja toimitustavat. Käytössä olevat toimitustavat riippuvat ostoskorin sisällöstä ja yhteispainosta. Voit valita kassalla käytössä olevista toimitustavoista sinulle parhaiten sopivan vaihtoehdon jonka yhteydessä tarkka toimituskulu on esitetty.

Toimitamme tilauksia kirjeenä, Pikkupakettina, Postipakettina, Postin Kotipakettina sekä Matkahuollon Lähellä-pakettina. Pienimmille, C5- kirjeeseen sopiville tuotteille voi valita myös kirjetoimituksen. Ne tilaukset, jotka kokonsa puolesta eivät sovi C5 -kirjeeseen, mutta sopivat postiluukusta, muutamme automaattisesti Posti pikkupaketiksi joka jaetaan asiakkaalle suoraan kotiin. Toimituskulujen hinnat ovat C5- kirjetoimitukselle 3,50e,  paketeille 5,90e ja kotiin jaettavalle Kotipaketille 10,90e. 

Huomioithan että Posti säilyttää paketteja enää 7vrk jonka jälkeen ne palautuvat lähettäjälle, joten noudathan pakettisi nopeasti Postista / pakettiautomaatista. Noutamatta jätetystä paketista veloitamme asiakkaalta sekä palatuksesta että uudelleen lähettämisestä aiheutuvat kulut. 

Ilmaisten toimituskulukampanjoiden aikana toimitamme tilauksen käyttämällä edullisinta toimitustapaa, eli jos tilauksesi sopii kirjeeseen ja olet valinnut pakettitoimituksen, lähetämme tilauksesi kirjeenä. 

Jos asiakas on itse kirjannut väärän toimitusosoitteen ja tilaus tämän seurauksena katoaa tai palautuu meille, ei Tuttimaakari ole velvollinen korvaamaan kadonnutta lähetystä. Uudelleenlähetyksestä perimme uudet toimituskulut asiakkaalta. Kirjoitathan toimitusosoitteeksi AINA OMAN OSOITTEESI, EI NOUTOPAIKAN OSOITETTA. Tilauksen tekemällä sitoudut tarkistamaan tilausvahvistuksesta että yhteystietosi ovat oikein ja ilmoittamaan meille välittömästi jos niissä on korjattavaa. 

Toimitusaika

Yleisimmät toimitusaikamme Suomeen vaihtelevat tilauksesta ja toimitustavasta riippuen, yleensä toimitusaika on 4-12 vrk. Toimitamme tilauksia Postin ja Matkahuollon kautta. Lähetyspäivät ovat maanantai, keskiviikko ja perjantai. Poikkeukset toimitusaika-arvioihin on kerrottu, jos ostoskorissa on varastosta loppuneita tuotteita ja ilmoitamme myös mahdollisista viivästyksistä teille mahdollisimman pian.

Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista, mm. loma-ajoista. 

Palautusehdot

Tuotteilla on 14 vuorokauden vaihto- ja palautusoikeus. Oikeus koskee Suomeen toimitettavia tilauksia. Ota yhteyttä aina ennen tuotteen palauttamista, saat ohjeet palautuksen / peruutuksen tekemiseen ja lähettämiseen: asiakaspalvelu@tuttimaakari.fi

Palautettujen tuotteiden tulee olla käyttämättömiä ja myyntikuntoisia ( myös hajuttomia), sekä alkuperäisessä, ehjässä pakkauksessaan, sisältäen mahdolliset ohjeet. Kestositeitä emme ota takaisin, koska ne lukeutuu hygieniatuotteisiin. Kestovaipat voit sovittaa lapsellasi ennen ensimmäistä pesua. Myöskään avattua / käyttöön otettua luonnonkosmetiikkaa ei pysty palauttamaan.

Emme lunasta postiennakolla lähetettyjä palautuksia. Kuluttaja palauttaa tuotteet Tuttimaakariin omalla kustannuksellaan, emme maksa palautuksesta aiheutuvia posti- ym. kuluja.

Tuotteen palauduttua meille ja tarkistettuamme sen kunnon, palautamme maksun tuotteesta  mahdollisimman pian, kuitenkin aina 14 päivän sisällä. Palautuksen koskiessa vain osaa tilauksen tuotteista, tilauksen toimituskuluja ei palauteta. Palautus tehdään alkuperäisellä maksutavalla, eli luottokortilla maksetut tilaukset hyvitetään luottokortille, lahjakortilla maksetuista tilauksista saa uuden lahjakortin, laskulla maksetut tilaukset palautuvat tilillesi jne.

Lunastamaton paketti

Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Lunastamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta, perimme todelliset, rahtiyhtiön veloittamat palautuskustannukset. 

Ongelmatilanteet

Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon. Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio valitsemanne toimitustavan kuljetusyhtiölle.

Muuta huomioitavaa

Pese kaikki tekstiilituotteet hoito-ohjeen mukaisesti ennen tuotteen käyttöönottoa. 

gDiapers -tuotteita myymme ainoastaan Suomeen, muita tuotteita voimme toimittaa myös ulkomaille. Ulkomaille toimitettavien tilausten postituskulut laskemme maakohtaisesti, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme ennen tilaamista.

Mikäli haluat toimituksen Ahvenanmaalle alv 0%, teethän tilauksesi sähköpostitse: asiakaspalvelu@tuttimaakari.fi  Kiitos!

Verkkokauppamme kuvien käyttö ilman erillistä lupaa on kielletty. 

Ostoskoriin käytetyt lahjakortit

Suodata tuotteita